Sinds 1 januari 2020 bent u verplicht om elke nieuw ingeschreven kandidaat-huurder te informeren dat u hun dossier kunt doorsturen naar andere sociale verhuurders die actief zijn in dezelfde en de aangrenzende gemeenten van het werkingsgebied van uw SHM (zie art.6.9, tweede lid van het Besluit van de Vlaamse Codex Wonen). Op deze manier stelt de kandidaat-huurder zich kandidaat voor sociale woningen van verschillende sociale verhuurders, actief in verschillende gemeenten.
De kandidaat-huurder is niet verplicht om in te gaan op deze vraag. U wijst de kandidaat-huurder ook op de mogelijke gevolgen van een inschrijving bij een andere sociale verhuurder. Het houdt immers in dat de kandidaat-huurder moet reageren op brieven, actualisatiebrieven, aanbodbrieven van de andere sociale verhuurder(s). Ook moet de kandidaat zich ervan bewust zijn dat sancties kunnen bij een niet-reactie, weigeringen, … Eén ongegronde weigering van een aanbod kan leiden tot het verlies van de huurpremie.
Hoe gaat u te werk als u een kandidatendossier doorstuurt naar een andere sociale verhuurder?
U schrijft de kandidaat-huurder in. Als deze kandidaat-huurder wil dat u zijn kandidatuur bezorgt aan de andere sociale verhuurders, dan heeft u daar 15 kalenderdagen (na de inschrijvingsdatum) de tijd voor.
Als de kandidaat-huurder ermee akkoord gaat dat u zijn volledige inschrijvingsdossier bezorgt aan de andere verhuurder, voor zover alle documenten beschikbaar zijn, dan bezorgt u het volledige dossier aan de andere verhuurder. Daarvoor heeft u één maand tijd. U kunt het dossier via e-mail bezorgen: dit doet u best via een beveiligde e-mail aangezien u heel wat persoonsgegevens uitwisselt. U moet het kandidatendossier niet via de post versturen.
Hoe gaat u te werk als u een kandidatendossier van een andere sociale verhuurder ontvangt?
Als u een kandidatuur of een volledig kandidatendossier van een andere verhuurder ontvangt, heeft u 15 kalenderdagen tijd om een ontvangstmelding te versturen naar deze kandidaat-huurder. U vermeldt in deze brief de termijn die de kandidaat-huurder heeft om te reageren. U kunt in deze ontvangstmelding ook aangeven voor welke gemeenten of wijken de kandidaat-huurder zich kan inschrijven. Hij kan ook zijn woonwensen opgeven, zoals de maximale huurprijs en huurlasten die hij kan betalen. Als de kandidaat-huurder geen voorkeuren opgeeft, schrijft u hem in voor alle woningen die hij rationeel kan bezetten in uw hele werkingsgebied.
Als de kandidaat-huurder niet (tijdig) reageert op deze ontvangstmelding, dan schrijft u hem niet in. Als hij wel tijdig reageert, schrijft u hem in op de inschrijvingsdatum van de inschrijving bij de initiële sociale verhuurder. U geeft hem het laatste volgnummer van die dag.
U bezorgt aan deze kandidaat-huurder nadien een inschrijvingsbewijs, de privacyverklaring en uw intern huurreglement voor kandidaat-huurders.
Waarop moet je letten als je een kandidatendossier van een SHM naar een SVK stuurt?
Soms heeft de kandidaat-huurder misschien geen voorrang bij een SHM, maar maakt hij wel snel kans op een toewijzing bij een SVK. SVK’s werken immers met een puntensysteem waardoor de kandidaat punten kan scoren voor woonnood als hij zich in een precaire situatie bevindt. Dan is het belangrijk dat u deze kandidaat-huurder hierover informeert. De kandidaat-huurder zal, om zijn woonnood aan te tonen, nog extra documenten moeten aanleveren aan het SVK. U vindt de uitgebreide tekst over de invulling van woonnood op het SVK-intranet.
Heeft u nog geen toegang tot SVK-intranet? Dan kunt u dit aanvragen via deze link.
Samenwerkingsprotocol
Voordat u persoonsgegevens uitwisselt met andere sociale verhuurders en kandidaturen of kandidatendossiers doorstuurt, moet u een samenwerkingsprotocol sluiten met deze verhuurder. De VMSW heeft een aantal modelprotocollen voor SHM's en een aantal modelprotocollen voor SVK's die u kunt gebruiken. U kunt één protocol met meerdere sociale verhuurders tegelijkertijd afsluiten.
Update: 20/07/2021
Geldt voor een SHM en een SVK.